Gewoon, omdat het kan - Reisverslag uit Shanghai, China van Tanja Besseling - WaarBenJij.nu Gewoon, omdat het kan - Reisverslag uit Shanghai, China van Tanja Besseling - WaarBenJij.nu

Gewoon, omdat het kan

Door: Tanja

Blijf op de hoogte en volg Tanja

01 September 2010 | China, Shanghai

Hallo allemaal!

Sorry dat het zo lang geduurd heeft voordat ik weer een nieuw berichtje heb geplaatst. Maar ik heb daarom ook wel super veel te vertellen!

Om te beginnen, de spiesjesman. Die staat er elke avond, na 11 uur stukjes vlees, vis en broodjes op spiesjes te verkopen. Super lekker gekruid en er is tot nu toe nog niemand ziek van geworden. Maar het meest geniale aan de spiesjesman is dat hij op het kruispunt staat! Op de hoek van een kruispunt hier vlakbij, half op de weg. Gewoon, omdat het kan.

Verder gebeuren er hier altijd wel bizarre dingen. Zoals mensen die lekker in de metro gaan kotsen, of op een feestje om 2 uur ’s nachts in een restaurant hele maaltijden eten. Of die heerlijke rochels die je in je nek hoort als mensen je voorbij lopen of, nu nog steeds dat de mensen je aanstaren omdat je europees bent. Gewoon allemaal omdat het kan!

Om even terug te komen op dat etentje in het restaurant, we werden uitgenodigd omdat er een personeelsfeestje was van de blue marlin. Daar aangekomen in hun restaurant was het helemaal leeg, maar bleek dat we dus heel ergens anders gingen eten. Wij erheen, onderhand was het al half 1 geloof ik?
Komen wij daar aan met aantal collega’s en aantal van Maison vd Boer, is het een piepklein restaurantje waar echt typische Chinese gerechten werden geserveerd. Zoals echte kippenpootjes, gestold bloed en ik geloof ook zelfs varkensoor? Ik moet toegeven dat ik niet alles geproefd heb, maar de rest was allemaal wel erg lekker.
De huisband van de blue marlin was ook meegenomen, dus die hadden nog in het hele kleine restaurantje een paar liedjes gespeeld, ook die wij kenden en 1 van Maison vd Boer mocht een liedje zingen van Robbie Williams, omdat hij daar wel vaker een liedje mee zong en het was zijn laatste avond hier.
Gewoon omdat het kan!

De afgelopen weken heb ik weer veel gewerkt en is er niet zo heel veel bijzonders gebeurd, dus daar heb ik helaas niet zoveel over te vertellen.

Maar op mijn vrije dagen ben ik nog een keer naar de fakemarket geweest, daar heb je alles wat je ook in gewone winkels kan kopen, maar dan super nep! En stukken goedkoper natuurlijk. Daar heb ik nog vreselijk lopen afdingen, ze vroegen voor mooie hakschoenen 350 quay (35 euro ongeveer) maar ben er met 110 vanaf gekomen! Kun je je dat voorstellen? Geweldig gewoon, want als je het er niet mee eens bent, loop je weg, komen ze je achterna en roepen een lagere prijs, loop je terug, zeg je nee ik wil dat, loop je weer weg, gaan hun weer lager en ga zo maar door. Soms worden ze echt boos omdat het zo laag is en ze zeggen dat ze geen profit hebben. Nouja dan moet je ook maar geen winkeltje beginnen toch?

Ook ben ik nog met Emiel, Pascalle en Mats uit eten geweest met collega van Emiels vader en haar man. We hebben gegeten in 1 van de grootste super brand malls van Shanghai en geloof zelfs van China. Daar zaten we op de bovenste verdieping met ontzettend mooi uitzicht op de bund en hebben daar heerlijk gegeten. Zelfs verse kreeft die ze nog even aan tafel lieten zien toen hij nog leefde. Daar hebben we heel typisch Chinees gegeten met allemaal kleine bakjes met eten waar je van moet pakken en een heel apart toetje wat mierzoet was met plakrijst balletjes erin.
Daarna zijn we met z’n 4en nog naar de Starbucks gegaan en uitgekeken op de bund wat echt 1 van de mooiste plekjes is in Shanghai.

Ook ben ik nog een keer heerlijk wezen stappen, weer naar de Sky, omdat er een aantal van maison vd boer naar huis gingen en er waren 3 mensen die hun verjaardag vierden. Dat was weer echt super gezellig en de drank vloeide weer rijkelijk. De volgende dag moest ik 16:00 werken, maar was ietsje minder natuurlijk.

M’n huisgenoot Jantine heeft nog een keer heerlijk Hollands voor me gekookt, met aardappeltjes, worstjes en groentepotje. Heerlijk hoor, weer even doen alsof je weer thuis bent.

Gisterochtend heb ik een Champagne ontbijt gehad. Emiel is 21 jaar geworden en dat moest natuurlijk gevierd worden, dus hebben heerlijk met 6 man ontbeten met eitje, lekkere broodjes, champagne erbij en op t einde een heerlijke eenvoudige tiramisu taart, die niet helemaal versierd was zoals we hadden gewild, maar was evengoed toch nog erg lekker.
Daarna met z’n alle de afwas gedaan en lekker gek gedanst op hele foute muziek en gezellig nagepraat met z’n allen.
Daarna zijn we met 4 man naar de tvtower gegaan, dat is een ontzettende hoge toren waar je helemaal in rond kunt lopen dus heel groot uitzicht hebt over de gehele stad. Dat was echt super mooi!
Daarna zijn we nog in de super brand mall geweest en hebben heerlijk Italiaans gegeten als lunch/dinner. Daarna zijn we om 8 uur ’s avonds nog naar Hooters gegaan, het was zoals je verwacht zoals t is, met meiden die op de barkrukken staan te dansen met korte broekjes aan en strakke shirtjes. Het was wel leuk voor de mannen natuurlijk.
Daarna zijn we naar een rockcafe gegaan, harleys, maar dat was niet helemaal zoals we verwacht hadden dat het was. Er waren wel geteld 7 mensen die aan het poolen waren. Dus wij na 1 biertje weggegaan en naar een andere bar gegaan, Malones, en dat was echt super gaaf!
Een liveband die daar elke avond optreed en verzoeknummers speelt en ook nog super goed zijn! Dat was wel echt het toppunt van de avond!

Dat was tot nu toe zo’n beetje wat ik de laatste tijd beleefd heb.
Oh trouwens, er is hier nu ook een tyfoon rond Shanghai, dus ik ben benieuwd of we er hier nog wat van zien en merken. Aangezien de gebouwen op de expo niet allemaal superstevig in elkaar zitten volgens mij.
Het weer is de laatste tijd ook niet meer zo super warm. Af en toe wat regen, maar dan wel warme regen, en weinig zon.

Dit was weer het verhaaltje van Tanja, ben erg benieuwd naar jullie reacties!

Groetjes =D

  • 01 September 2010 - 11:26

    Els:

    Dat was weer leuk om te lezen Tanja.
    Hoe vond je de kreeft? Als ik eerlijk ben ziet het er niet zo lekker uit, maar misschien smaakt het wel lekker.
    Ik heb wel in de gaten dat jij en je collega's er een gezellige tijd van maken. Houden zo!

    groetjes, ook van Nanne

  • 01 September 2010 - 12:11

    Loulou:

    heej tanja!
    wat leuk om je avonturen te lezen :) ik heb je een tijd geleden nog een brief gestuurd, maar of je die ooit ontvangt...
    nog veel plezier daar! xxx

  • 01 September 2010 - 18:05

    Ruud:

    He Tanja, wat een belevenissen zeg. Tis id wel veel feesten bij jou. Betreft de foto van de kreeft(?)Goed dat ze nog stukjes staart of zoiets int bord hebben gelegd lijkt anders percies op gevomeerde pingwing (?)
    Benieuwd of je ook wat van de cultuur van buiten de stad meekrijgt, en heb je ook contact met chinezen..

    Wel groetn van de meiden hier, en vanmij natuurl.

  • 01 September 2010 - 18:58

    Mams:

    Ha dochter! Zie ik dat goed op de 2e foto: een potje pindakaas en lege hagelslagpakjes?!?! Toch nog wat Hollands!Lekker zeker met die melk van de Chinese koeien! Mini vraagt of er ook soortgenoten van hem te zien zijn in het straatbeeld van Sjanghai?!
    Groetjes en dikke knufXXX

  • 03 September 2010 - 13:00

    TRoos:

    Ha nichie, tis eten en eten en eten enzo. Tsiet er allemaal prachtig uit, echt. Maarre....misschien heb ik wat gemist, maar wat moet jij eigenlijk doen wanneer je moet werken?

  • 09 September 2010 - 10:43

    Agnes:

    Hoi Tanja!
    Je was laatst al met ireen op msn, maar toen was ik er niet! Dan maar even op deze manier.
    Wat leuk om zo te lezen wat je allemaal meemaakt in shanghai! En lees ik daar nou echt gestold bloed? Dat eten ze daar serieus? Wat gek, haha. Nog heel veel plezier en ben benieuwd naar je volgende bericht! groetjes Agnes

  • 12 September 2010 - 16:22

    Jan Blom:

    Hoi Tanja, tja ik kreeg deze site door van je moeder en ik ben natuurlijk een beetje nieuwschierig hoe het gaat in het grote China?
    Je ziet dat in een warm land het werken wat zwaarder is dan in het frisse Holland. Maar dat weten een hoop mensen niet. Geniet er lekker van ook van de chinese keuken. Gewoon proberen.
    Werk ze en let een beetje op je alcahol gebruik! Ik kijk zo nu en dan leuk. Groetjes ook van Karen. Jan

  • 17 September 2010 - 19:57

    Annie Van Boven:

    hey tanja,ik ben er maar druk mee om al die verhalen van jou,jessica en jolanda te lezen.maar het is heel leuk om dat iedereen weer in een andere uithoek van de wereld zit.geniet er van. groetjes uit kraggenburg

  • 01 Oktober 2010 - 09:35

    Jolanda Uit Kenia:

    Hee Tan!
    Even een berichtje van mij, gewoon omdat het kan!

    Geniet van het feesten, want dat is iets wat ik hier dan wel mis haha!

    Leuk om te lezen hoe jij het hebt!!

    Ook lekker warm bij jou las ik hoewel de laatste tijd dan niet,, terwijl het hier bij mij steeds warmer word!!
    oh laatst hadden we regen, doet je meteen aan Holland denken of neit dan!

    Af en toe wat hollands eten of doen doet het vaak goed, ik ken het! haha!

    oh ik zie dat mijn moeder ook heeft gereageerd! haha wat een schat:P
    nou geod,
    Groetjes en een dikke keniaanse knuffel van Jolan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tanja

Vol goede moed op stap!

Actief sinds 05 Juli 2009
Verslag gelezen: 127
Totaal aantal bezoekers 11090

Voorgaande reizen:

22 September 2014 - 02 Maart 2015

Backpacken in Nieuw Zeeland

25 Juli 2010 - 28 November 2010

Stage World Expo Shanghai + backpacken!

06 Juli 2009 - 29 Augustus 2009

Werkvakantie

Landen bezocht: