Werk, ziekenhuis en KTV! - Reisverslag uit Shanghai, China van Tanja Besseling - WaarBenJij.nu Werk, ziekenhuis en KTV! - Reisverslag uit Shanghai, China van Tanja Besseling - WaarBenJij.nu

Werk, ziekenhuis en KTV!

Door: Tanja

Blijf op de hoogte en volg Tanja

02 Oktober 2010 | China, Shanghai

Hallo trouwe lezers van mij!

Ik zal jullie weer even een update geven van wat ik weer de laatste paar weken heb uitgespookt.
Aangezien de expo alweer bijna op z’n einde is, nog een maandje te gaan en dan begin het rondreizen!

Het werk wat ik onderhand doe op het Nederlands paviljoen is o.a. het restaurant, summerlounge en partijen een meetings bedienen.
In het begin hebben we alleen summerlounge gedraaid omdat er geen partijen waren, maar die zijn onderhand weer begonnen dus zorgen wij ervoor dat de lunch en of diners worden gedraaid.
Functies die ik onderhand gehad heb zijn drankjes rondbrengen, eten serveren en uithalen. Met summerlounge is het meer bedienen van gasten die zo binnen kunnen lopen en een heerlijk hapje kunnen eten of drinken met evt. bitterballen of stroopwafels erbij.

Het werk zelf vind ik op zich niet zo super bijzonder, maar het maakt het wel een stuk leuker met de collega’s en vooral met de Chinese collega’s. Veel roddels aanhoren natuurlijk en de nieuwste nieuwtjes horen, dan weer wat Chinese woordjes oefenen, al gaat dat nog niet zo heel vlot moet ik toegeven. Al met al is het wel erg gezellig!
Laatst hebben we zelfs met een aantal Nederlanders eten gekookt voor wat Chinese collega’s, o.a. aardappelpuree, gehaktballen, stamppot met wortelen en zelfs mosselen! Was overigens erg lekker, aangezien we zelf hier niet zo heel erg Nederlands eten.

Ik heb trouwens hier ook bijna alle hoeken van het ziekenhuis gezien. Niet schrikken hoor! Het was niet voor mij, maar voor collega van mij, Pascalle.
Ze had blindedarmontsteking en moest daaraan geopereerd worden. Stel je voor, je bent in een vreemd land, je spreekt de taal niet en je ligt in het ziekenhuis. Wat nu?
Bij ons ging het gelukkig niet helemaal zo, we zijn naar het ziekenhuis gegaan en werden gelijk naar de VIP afdeling gestuurd. Maf is dat, want zo kom je er echt achter dat het verschil tussen arm en rijk zo dicht naast elkaar zit. Want we kwamen binnen in de lobby, waar je echt serieus al half dooie mensen zag liggen, veel oude mensen (je hebt hier geen bejaardentehuizen zoals in nl!) en het stonk gigantisch!
Wij werden dus naar het VIP gedeelte verwezen waar het super rustig was, het zag er fris uit en er waren een aantal mensen die Engels spraken. En alleen maar omdat wij er europees uitzagen en geld hadden.
Vervolgens (we wisten toen nog niet wat er aan de hand was, ze had erge buikpijn en het hield maar niet op) werden er wat testen gedaan, daarna werd ze aan een infuus gezet en zoveel uur later werd ze eigenlijk weer naar huis gestuurd. Maar de buikpijn was nog niet over. Dus wij toch nog aangeven dat er nog iets niet klopte. Werden we naar beneden gestuurd voor een echo, wij naar beneden, tussen al die stinkende half dooie mensen doorlopen. Wij kregen ook overal voorrang en er was een soort runner die ons overal naartoe liep. Na de echo was het nog steeds niet helemaal duidelijk en ben ik naar huis gegaan om wat te gaan eten en slaapspullen voor ons te halen aangezien ze daar waarschijnlijk moest overnachten.
Opeens werd ik opgebeld dat ik niet meer hoefde te komen naar het ziekenhuis en dat Pascalle naar huis gestuurd werd. Vond ik al een beetje vreemd. De volgende dag moest ik werken dus heb er niet zoveel van mee gekregen maar kwam er op neer dat ze weer naar een ander ziekenhuis was gegaan en die veel beter was en dat ze daar gelijk zeiden dat het een blindedarmontsteking was en dat ze acuut geopereerd moest worden.
Ik na werk gelijk erheen gegaan, om erbij te blijven en er te zijn dat ze in ieder geval niet alleen was als ze wakker zou worden.
De operatie was gelukkig goed verlopen en de blinde darm was wel redelijk opgezwollen en erg lang, maar de wond was erg mooi dichtgemaakt en zag er netjes uit.
3 nachten is ze daar gebleven, waarvan 2 nachten ik erbij ben gebleven. Best wat tv gekeken, geslapen, gezellig gekletst en… het wonderbaarlijke heerlijke ziekenhuis eten gehad! Normaal word er altijd verteld dat het eten in ziekenhuizen vreselijk is toch? Nou dit was gewoon super deluxe! Je kon kiezen voor een 3 gangenmenu voor lunch en 4 gangenmenu voor diner en het was echt super lekker! Had ook al in geen dagen meer zo goed gegeten.

Onderhand gaat het gelukkig erg goed met Pascalle alleen mag ze nog niet werken. Ze heeft vervangende opdrachten gekregen voor achter de laptop die ontzettend saai zijn, maar ik probeer zo vaak mogelijk langs te komen.
Zo zijn we laatst even de stad in gegaan om omzoek te gaan naar een nieuwe laptopadapter aangezien mijn oplader het niet meer deed. Tenminste ik neem aan dat als je oplader vreemde zoemende geluidjes maakt, het niet heel gezond is ofzo.
Dus wij opzoek. We kwamen uiteindelijk in een soort media winkel, soort media markt idee. Wij daar rondvragen, kwam het er op neer dat ze hem op dat moment niet hadden maar dat of als we mee gingen met ophalen we hem gelijk konden meenemen (waarheen werkelijk geen idee) of een paar uur later terug komen. Uiteindelijk later terug gekomen en een goeie (tot nu toe) werkende oplader. Alleen het betalen moest wel contant en aan de persoon zelf, aangezien het via via was geregeld. Stel je voor, je bent in de media markt en je wilt illegaal ff wat halen, geen probleem handje contantje en de manager staat gewoon naast je. Gewoon omdat het kan!

Zelf heb ik trouwens nog een ziekenhuis bezocht voor m’n schouder. Want er was namelijk vorige week een partij met drankjes waar er zelfs een band optrad in de kroon. Dat was wel een van de gaafste avonden die ik gewerkt heb. Alleen had ik de hele avond met drankjes rondgelopen en ontzettend veel glazen uitgehaald. Ik denk dat ik toen een soort van spiertje overbelast had, want had er einde van de avond best veel pijn en last van gehad. Die nacht kon ik ook slecht slapen. De volgende dag kon ik pas half 4 terecht in het ziekenhuis en werd ernaar gekeken. (als je ziek bent moet je altijd naar de dokter/ziekenhuis om te controleren of je ook echt echt ziek bent) Het kwam er dus op neer dat ik mijn arm/schouder/wat het ook was, rust moest geven en verder kreeg ik nog pijnstillers mee naar huis. Zo heb ik dus 3 daagjes niet gewerkt en rust gehad (wat voor een xtje ook niet zo super erg was) Maar nu gaat het gelukkig alweer een stuk beter, alleen moet ik even oppassen met zware dingen tillen.

Om jullie nog even wat meer verbijsterd te maken dan jullie al zijn, ik ben wezen stijldansen!
Ja Tanja stijldansen, ja het kan!
Er was een cursus waar je je voor kon opgeven en Emiel had mij gevraagd en ik had ja gezegd. Opzich nog best wel gaaf ook hoor. Er waren ongeveer 7 a 8 paren en het was super gezellig. Ik zal wel eens even wat laten zien als ik thuis ben ! :)
Daarna zijn we met een groep naar de KTV gegaan. Jos dit ga je geweldig vinden. Dat is een karaoke club! Die heb je door heel shanghai, super veel, karaokeclub. Je krijgt een eigen kamer/ruimte waar je met z’n alle kunt zitten. De meeste mensen nemen eigen eten en drinken mee. Je hebt hele afspeellijsten met nummers, je kunt zelf muziek, licht en geluid regelen en je hebt 3 microfoons. Klinkt goed toch?
Dat was het ook. Het was al even bezig toen wij aankwamen maar de sfeer zat er al goed in.
Alleen het was wel leuk voor 1 keertje, maar de Chinezen doen dit als uitje, dus best wel vaak, soms wel 3 of 4 x in de maand.

Verder ben ik nog een keertje samen gaan overleggen met Emiel en Thomas voor als we gaan rondreizen. Komt nog best wel veel bij kijken hoor! De treintickets boeken, hostels boeken (nog weten welke), waar je heen gaat, wat je wilt zien en ga zo maar door. Tuurlijk je kunt ook daar kijken wat je wilt gaan doen, maar aangezien wij maar 3 weken hebben om alles te bekijken en te
bezichtigen hebben we toch beetje een schema nodig.
Dus ik ben erg benieuwd hoe dat zich uit zal pakken!

Dus dat betekend ook dat ik hier in Shanghai nog maar een maandje heb. Zondag verjaardag Pascalle, maandag waarschijnlijk paviljoens bekijken en woensdag weer een les stijldansen!
Verder ben ik nog even aan het plannen wat ik nog meer ga doen hier, maar komt wel goed, en ik heb toch nog genoeg leuke dingen te gaan! =D

Goed, ik hoop dat jullie weer goed op de hoogte zijn van mijn activiteiten hier. Natuurlijk heb ik niet alles verteld, maar ik moet ofcourse thuis ook nog wel wat te vertellen hebben he!

Super bedankt voor jullie reacties allemaal en tot over 2 maandjes!

(Ik wacht met smart op de volgende reacties trouwens, blijft altijd leuk!)

Heel veel groetjes en kusjes uit het Shanghai wat overigens niet zo heel warm meer is, maar lekker frisjes zelfs!

  • 01 Oktober 2010 - 17:57

    Mams:

    Hé Tanja! Wat beleef jij een boel zeg!!! En dan vertel je nog niet eens alles??!! Ik hoop wel dat je niet meer in een Chinees ziekenhuis hoeft te zijn! En zal ik vast een plekkie in 'So you think you can dance'vast laten leggen? Kus mams

  • 01 Oktober 2010 - 18:42

    Els:

    Ja, mijn reacties zijn wel voorspelbaar, maar het was weer erg leuk om te lezen Tanja!
    Ben benieuwd wat je ons straks nog meer te vertellen hebt.
    Wel fijn dat je een VIP behandeling in het ziekenhuis kreeg.

  • 02 Oktober 2010 - 07:41

    Lisette:

    Weer een leuk stukje om te lezen :-) Je kan heel leuk vertellen!
    Goed om te horen dat je het er zo naar je zin hebt. Alleen jammer van dat ziekenhuis, wel zielig hoor van die mensen (en je collegaatje natuurlijk).
    Nou, have fun daarzo!!! :-D
    xx Lisette

  • 02 Oktober 2010 - 15:00

    Leonie:

    Hee Tann...

    Zoals beloofd even een berichtje van mij..

    Wat een leuk berichtje om zo weer even te lezen.. (Y)

    Maar Tanja en Stijldansen... Inderdaad wie had dat gedacht..;) maar ontzettend leuk!! Zo leer je nog is wat..;)

    Meisjee...
    Nog heel veel plezier de laatste weken.. maak er nog wat moois van!!!

    En tot sneelllll!!!!!!!!!

    Liefs Leoo....


  • 02 Oktober 2010 - 15:53

    Oom Jelte:

    Hallo Tanja.
    Leuk om zo te lezen wat er allemaal in een vreemd land kan gebeuren en toch weer goed afloopt.
    Hoop dat je schouder weer snel geneest zodat je verdere reisplan niet in de war komt.
    SUCCES!!

  • 10 Oktober 2010 - 10:57

    Annie En Leo:

    fijn om te lezen dat het goed gaat.groetjes van ons en natuurlijk ook van joost

  • 18 Oktober 2010 - 12:51

    Hessel:

    Yoo Tanja,

    Wat een avonturend! Damn dat die verschillen daar in China daar zo groot zijn, moeilijk te bevatten zo vanuit Nederland. Maar zo te lezen vermaak je je voor de rest prima. Ik ben benieuwd of je nog wat receptjes meeneemt vanuit t verre Oosten ;)

    Groetjes Hessel

  • 31 Oktober 2010 - 10:10

    Ruud:

    He Tanja,

    Nou, zie nu al uit naar je eerste thrillerroman 'Tanjabes en verdwenen Chinese muur'. (met als kloe dat jij hem uiteindelijk na veel spannende avonturen toch weer vindt natuurlijk). Komen zelf ook net terug van spannend avontuur in Zeeland, zie hyves van Danielle. Wel, veel plezier op je reis, eet niet teveel rijst, en tot je volgende verhaal
    groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tanja

Vol goede moed op stap!

Actief sinds 05 Juli 2009
Verslag gelezen: 207
Totaal aantal bezoekers 11088

Voorgaande reizen:

22 September 2014 - 02 Maart 2015

Backpacken in Nieuw Zeeland

25 Juli 2010 - 28 November 2010

Stage World Expo Shanghai + backpacken!

06 Juli 2009 - 29 Augustus 2009

Werkvakantie

Landen bezocht: