Eerste verslag vanuit Shanghai - Reisverslag uit Shanghai, China van Tanja Besseling - WaarBenJij.nu Eerste verslag vanuit Shanghai - Reisverslag uit Shanghai, China van Tanja Besseling - WaarBenJij.nu

Eerste verslag vanuit Shanghai

Door: Tanja

Blijf op de hoogte en volg Tanja

30 Juli 2010 | China, Shanghai

Goeie dag allemaal!

Ik ben eindelijk veilig en wel in Shanghai, China. Het is hier super leuk, benauwd en tof, maar ik zal beginnen bij het begin, de aankomst.

De vliegreis is erg goed verlopen, hebben maar een half uurtje vertraging gehad en het was heel erg gezellig, want iedereen ging naar iedereen toe lopen en een praatje maken. Ik zat zelf naast een Chinees stel die voor een jaar in europa zijn geweest. Ook de stewardessen waren allemaal erg vriendelijk, alleen had ik natuurlijk de meest vriendelijk uitziende chagrijnige stewardess. Die o.a. cola over mij heen had laten vallen.
Vanaf het vliegveld zijn we met een bus naar Citadines gegaan en werden we over de kamers verdeeld. Ik zit samen met nog 2 andere meiden in een 3 kamerappartement. Het ziet er allemaal echt super mooi uit en, doordat we geloot hadden, zit ik in de meest grote kamer met groot 2 persoonsbed, aparte badkamer met bad en internetaansluiting! Al hadden we in het begin iet wat moeite gehad met het Internet, maar dat is gelukkig nu weer helemaal goed.
Toen we onszelf een beetje hadden opgefrist was ik met een groepje naar een supermarkt gegaan. Ongelofelijk. Wat een mega grote supermarkten hebben ze hier zeg! Je hebt er van alles en er staan overal verkopers in microfoons te schreeuwen dat je bij hun iets moet kopen, voor zover ik ze verstaan heb dan. Je hebt er ook van die bakken vlees, wat er niet uitziet, en waarvan je ook niet zeker weet wat het is. Maar waarvan ik het wel zeker wist, ik liever niet zou willen eten, want ik heb o.a. gezien een groot varkensoor, stukjes slang, gebakken darmen, een hart en nog veel meer vreemde stukken vlees.
Wat me trouwens is opgevallen dat er in heel Shanghai ontzettend veel verschillende luchtjes zijn, ook vooral in de supermarkt.
Oh en ik denk dat Chinezen het ook normaal vinden dat ze bij iemand anders in het gezicht boeren, wat bij mij dus is gebeurd. Ik schrok me echt wezenloos!

Vervolgens waren we met de gehele groep naar een restaurantje gegaan en hebben gegeten aan grote ronde tafels met een ronddraaiplateau erop. Erg handig als je ergens niet bij kunt, je draait gewoon door. Het eten was overigens erg lekker, ik had werkelijk geen idee wát ik had gegeten, maar het zag er best eetbaar uit. Maar eten met die Chinese stokjes is trouwens nog erg moeilijk!

Daarna zijn we met een groepje gegaan naar, de Big Bamboo. Dat is precies tegenover ons appartement, zodat we zelfs letterlijk naar huis kunnen rollen en ze draaien er echt super goeie muziek! Een biertje kost trouwens ongeveer 40 yuan, dat is ongeveer 4 euro, dus alcohol is nog redelijk duur hierzo.

De volgende dag hebben we een test gedaan, omdat wij met levensmiddelen werken en dat is hier verplicht. Daarna zijn we met z’n alle naar de Financial Tower gegaan, die 492 meter hoog is. Het heeft de vorm van een bieropener, met zo’n gat erin. Was wel heel gaaf omdat we met de lift gingen, en dan voel je echt heel goed die druk op je oren. Daarna konden we nog een stukje hoger maar er stond een mega lange rij voor, dus wij dachten, oh dan nemen we wel ‘even’ de trap. Dat viel toen wel even tegen.
Daarna zijn we gezellig wezen lunchen bij de Blue Frog en daarna zijn we naar de Chinese garden geweest, of hoe het ook heet. Nou veel heb ik er niet van gezien, want we konden het niet vinden maar zijn toen wel lekker wezen winkelen.
Daar moet je je trouwens ook echt geestelijk op voorbereiden want omdat wij er westers uitzien komen er overal mensen naar je toe die met je op de foto willen, of stiekem een foto van je maken of die je van alles willen verkopen voor mega hoge prijzen.
Ik heb zelf 2 waaiers gekocht, wat dat is echt wel nodig met die hitte/benauwdheid hierzo. Ik heb ook een tas en portemonnee gehaald, van ‘prada’ en ‘louise vitton’ Natuurlijk allemaal hartstikke nep, maar wel handig. Alleen de tas is natuurlijk nu alweer voor een deel stuk, kan alleen mij ook weer overkomen.
We moesten weer verzamelen om 6 uur, maar we hadden nog niet gegeten, dus dachten we heel leuk, goh dan gaan we toch even naar de mc Donalds? Nou een normale kipburger is hier echt mega spicy. Echt niet normaal. Wij zijn dat natuurlijk helemaal niet gewent, dus dat viel jammer genoeg nogal tegen.
Daarna zijn we met z’n alle naar een acrobatenshow geweest. Dat was echt super vet! Bijvoorbeeld een man en een vrouw hangen samen aan 1 touw en doen allerlei vreemde capriolen zoals de vrouw aan 1 voet hangen van de man en alsnog doorzwaaien. Echt absurd! Ook was er een grote ronde kooi waar 1 motorrijder in ging rijden met veel herrie en elke x kwam er 1 bij, ik hield echt letterlijk mijn hart vast! In totaal zaten er wel 7 in! Dat was allemaal erg mooi om te zien.
Die avond heb ik lekker rustig aan gedaan en heb op bed wat series zitten kijken.

Woensdag hebben we de nieuwe Chinese buddies leren kennen. Hele aardige lui, maar wel klein. Ik voel me echt groot hierzo! Ook hebben we voor het eerst de World Expo bezocht, groot! Ongelofelijk. Het is gewoon een stadsdeel wat ze hebben omgebouwd tot de Expo, zelfs met water ertussen. Het Nederlands paviljoen is ook veel groter dan ik dacht en ook erg mooi.
Met de Chinese buddies hebben we nog een aantal spellen gedaan. We werden in groepjes verdeeld, ieder groepje had een eigen kleur t-shirt en je kon prijzen winnen.
Heel apart, want de spellen die wij deden zijn voor ons super bekend, zoals voetbal met 1 been vast aan het been van een teamgenoot, trefbal, op ski’s lopen met 5 man en touwtrekken. Maar die Chinezen hadden zoiets echt nog nooit gedaan of van gehoord.

Het weer slaat ook elke keer weer om, de ene keer is het ontzettend zonnig en super warm en even later regent het, maar alsnog erg warm. Dat gebeurde dus toen we klaar waren en gingen eten vlakbij, keihard regenen. Dus iedereen doorweekt aan tafel maar het was wel heel gezellig!
Die avond zijn we weer met een aantal naar de Big Bamboo geweest, is een soort Canadese tent.

Donderdag was mijn eerste werkdag, eerst met de bus naar de metro gebracht en met de metro naar het Expo terrein. In de metro word je gewoon ongegeneerd aangestaard door die Chinezen dus moet je maar gewoon terugkijken.
In het vip gedeelte aangekomen heb ik uitleg gekregen hoe het daar allemaal werkt en er is thank god airco!
Het was redelijk rustig die dag en er stond genoeg man, dus rustig dagje om te beginnen.

Toen ik weer klaar was en terug ging heb ik nog even een tukje gedaan, want van dit weer word je best wel heel erg moe.
Daarna ben ik bij een paar op de kamer gaan zitten en zijn we later uit eten geweest. Bij de Mexicaan. Dan verwacht je natuurlijk dat je eten wat je besteld niet heel heet is, want dat stond ook niet op de kaart. Wel dus. Ik had gefrituurde groene pepers met hete vulling. Beetje jammer. We zijn daarna ook gauw weer weggegaan en hadden nog even koffie gedronken op een terrasje.
Ik had nog best wel honger, dus waren we nog naar een hamburgertent gegaan waar ik een heerlijke pasta had.
Maar wat die lui in het eten hadden gedaan van de Mexicaan dat weet ik niet, maar een lachkick dat we hadden. Geweldig! Ik denk dat die Chinezen het ondertussen wel gewend zijn, van die gekke westerse mensen want de serveerster keek me toch een partij ongeïnteresseerd!
Daarna zijn we weer naar de Big Bamboo geweest, en het was Lady’s Night! Dus kon ik kiezen uit 3 drankjes die allemaal gratis waren tot 12 uur. Nou dat kwam wel goed!
Daarna hadden ze me nog overgehaald om daar M2 te gaan, dat is een discotheek hier in de stad. Dus wij erheen met de taxi, allemaal luidkeels zingend en lachend van de cola natuurlijk!
Daar aangekomen was het best druk, ik vond het niet heel bijzonder. Je kon wel overal zitten op lekkere zitbanken en je moest drankjes halen met kaartjes, maar de muziek was ongeveer hetzelfde als ze bij ons draaien. En dan bedoel ik niet de Hollandse bar natuurlijk.
Om half 3 of 3 uur hadden ze de muziek uit gezet onder het motto, ga allemaal naar huis want ik wil slapen. Dus waren wij maar snel weggegaan en ben ik heerlijk mijn 2persoons bedje ingedoken.

Vandaag, vrijdag 30 juli hoef ik pas om 18:00 uur te werken dus ga zo nog even wat boodschapjes halen en heerlijk niks doen!

Nou ik hoop dat ik jullie zo even genoeg geïnformeerd heb, dus ik stop ermee.

Tot de volgende blog en groetjes uit Shanghai!

Tanja B.

  • 30 Juli 2010 - 06:18

    Jetske:

    Hall Tanja B.

    Wat fijn dat je het daar naar je zin hebt zeg! Klinkt ook echt als een mooi avontuur. Je bent nu al veel aan het stappen zie ik? :P Ghehe leuk hoor. Maar het is Louis Vuitton. Ik als tassen lief hebber moest je hier even op verbeteren.

    Nou, ik stuur je snel een mailtje.

    Liefs Jetske

  • 30 Juli 2010 - 10:51

    Els:

    Geweldig leuk om je gedetailleerde verslag te lezen Tanja!

  • 30 Juli 2010 - 15:51

    TRoos:

    Ha nichie,
    Van je moeder al het een en ander gehoord en nu dus je story gelezen. Indrukwekkend allemaal he. Hoeveel dagen moet je eigenlijk werken? De drukte en hectische tijden komen nog?
    tot horens.

  • 30 Juli 2010 - 20:27

    Mams:

    Hé meissie, zo te lezen geniet je buitensporig! Houden zo!

  • 31 Juli 2010 - 16:19

    Marion Van Den Broek:

    Hee, mooi dat je het naar je zin hebt! Dat aangestaard worden ken ik, maar dat went vanzelf hoor;). Ben benieuwd naar je volgende verhalen.

  • 02 Augustus 2010 - 15:26

    Leonie:

    Tan..

    Ik wou je nog even heel veel plezier wensen.. (ook al zit je er al een week;))

    Maar leuk om je avonturen te lezen..;)

    Ik hou je in de gaten... (Y)

    Kuss Leo

  • 04 Augustus 2010 - 13:02

    Jos:

    Ik had me voorgenomen Tanja niet te verbeteren op fouten in de tekst, is daar weer Jetske die het niet kan laten:p

    Groetjes

    Meester Argos

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tanja

Vol goede moed op stap!

Actief sinds 05 Juli 2009
Verslag gelezen: 174
Totaal aantal bezoekers 11082

Voorgaande reizen:

22 September 2014 - 02 Maart 2015

Backpacken in Nieuw Zeeland

25 Juli 2010 - 28 November 2010

Stage World Expo Shanghai + backpacken!

06 Juli 2009 - 29 Augustus 2009

Werkvakantie

Landen bezocht: